Populistit osaavat vangita median huomion ja hallita vaalikampanjoiden ilmatilaa. Mitä maahanmuuttovastaisen oikeistopopulismin nousu on tarkoittanut journalistisen työn ja yhteiskunnallisen keskustelun kannalta? Kasvaakseen populistipuolueet tarvitsevat mediaa. Niiden mediasuhde kuitenkin poikkeaa perinteisestä. Räväkät avaukset, karismaattiset johtajat ja uutuudenviehätys voivat herättää toimittajissakin voimakkaita tunteita. Riskinä on, että he lipsahtavat osaksi populistien kampanjaa.
Mitä toimittajat voisivat tehdä, jotta eivät tulisi vetäneeksi populistien vaalivankkureita? Kuinka toisaalta varmistaa myös populisteille tasapuolinen kohtelu mediassa?
Tässä kirjassa kerrotaan, mitä populismi on ja kuinka se on haastanut journalismia. Ketkä saivat julkisuudessa äänen, kun Suomeen saapui ennätysmäärä turvapaikanhakijoita? Kuinka populistit hallitsevat skandaalijulkisuuttaan? Mitä toimittajat ajattelevat populisteista? Harvinaiset haastattelut valottavat myös vastamedioiden tekijöiden ajatuksia.
Teoksen teemat sitoutuvat ajatukseen, että journalistinen media voi toimia sovittelijana, jos vain pystytään rakentamaan luottamusta. Kirjoittajat ovat median, politiikan, historian ja journalismin tutkijoita.
* The description may refer to a different version of the product. Details mentioned in the description, such as accessories, may not be part of the product you have selected. For detailed information about the product you have selected, please refer to the feature list below.
Categories | |
---|---|
Co-authors | Toimittanut: Mari K. Niemi ja Topi Houni |
Title | Media & populismi |
Location | Central warehouse Ships within 1-4 business days |
Subtitle | Työkaluja kriittiseen journalismiin |
Publisher | Vastapaino |
Publication year | 2018 |
Published | 2018 |
Binding | Nidottu (pehmeäkantinen) |
Page count | 359 |
Language | Finnish |
Product condition | New |
ISBN | 9789517686303 |
Height (mm) | 203 |
Depth (mm) | 30 |
Width (mm) | 132 |
Weight (g) | 354 |
Tax Class | ALV 14 % |
Keywords | populismi, toimittajat, media, politiikka, mediatutkimus |