Eeva Öörni : Selkeä kieli, toimivat tekstit
Digitaalisessa palveluyhteiskunnassa selkeä kieli on olennainen osa palveluiden käytettävyyttä ja saavutettavuutta sekä hyvää asiakaskokemusta. Tämä opas tuo kielenhuollon ohjeet nykyaikaan. Se lähestyy tekstejä asiakaslähtöisyyden ja ihmisen kognition näkökulmasta ja avaa näin uusia näkymiä teksteihin ja kirjoittamiseen.
Kirja auttaa muotoilemaan tekstit niin, että olennainen tieto löytyy nopeasti, tiedon omaksuminen on helppoa ja lukukokemus on miellyttävä. Se kertoo, miten tekstien muotoilussa voi hyödyntää sitä, mitä tiedetään ihmisen havaitsemisesta ja ymmärtämisestä. Oma osionsa on myös sävyasioille: miten luoda tekstiin sävy, joka huomioi lukijan tunnekokemuksen?
Oppaan ohjeet vastaavat selkeän kielen ISO-standardin (plain language, ISO 24495-1) periaatteita ja tukevat kirjoittajaa standardin noudattamisessa.
Runsaiden esimerkkien ja käytännön ohjenuorien avulla kirja kannustaa lukijaansa kohti selkeää kieltä ja toimivia tekstejä. Ohjeiden lomassa kurkistetaan niiden teoreettiseen taustaan ja pohditaan myös kielen ja ajattelun yhteyttä - kuitenkin aina yleistajuisesti.
Tämä kirja on sinulle erityisen hyödyllinen, jos
- kirjoitat, suomennat tai editoit asiakkaille suunnattuja tekstejä
- ohjaat tai kehität organisaation asiakasviestintää
työskentelet digipalvelujen käyttökokemuksen tai saavutettavuuden parissa
- opiskelet tai opetat viestintää tai kirjoittamista.
Laajemmin ajatellen kirjasta on hyötyä jokaiselle, joka haluaa oppia viestimään selkeämmin.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Eeva Öörni |
Teoksen nimi | Selkeä kieli, toimivat tekstit |
Avainsanat | kieli, viestintä, yritysviestintä, virkakieli, kielenhuolto, selkeys, äänensävy, käytettävyys, saavutettavuus, asiakaskokemus, tone of voice, selkeän kielen ISO-standardi, kognitio, opas, asiakasviestintä, asiakasteksti |