Étienne Barilier : Alberto Giacometti

28,10 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-ALBE-8FDDCB
Katso kaikki vaihtoehdot

Mestarin elämä ja taide: 1900-luku - täynnä sotia ja barbariaa. Eikö se vääristänyt ihmistä? Entä kykenikö taide kuvaamaan vääristyneen katsetta? Maailman kuvataiteen eturivin tekijöihin lukeutuva sveitsiläinen kuvanveistäjä, maalari Alberto Giacometti (1901-66) vastasi kysymyksiin teoksillaan. Varjomaisissa, venytetyissä, unenomaisissa veistoksissaan ja maalauksissaan hän loi Riisutun Ihmisen, jonka katse oli koko itsetuhoisen aikakauden peili.

Suomessa musiikkipiirien suosion saaneen Kiinalainen piano -teoksen (suomentanut: Lauri Kaila Holma, LURRA Editions, 2020) kirjoittajan, sveitsinranskalaisen Étienne Barilierin huimaava analyysi eurooppalaisen kuvataiteen mestarista, joka eli täysin selin kaikelle aineelliselle läpi koko elämänsä huolimatta kasvavasta maailmanmaineestaan, etsii vastausta myös Giacomettia läpi elämänsä askarruttaneille kysymyksille: Miksi ylipäänsä on katse ja katseen voima? Entä miksi ihminen, vailla ihmisyyttä?

Saastamoisen säätiö on tukenut tämän kulttuurihistoriallisesti tärkeän teoksen julkaisemista suomeksi.

(Étienne Barilier on sveitsinranskalainen kirjailija, filosofi ja kääntäjä (s. 1947). Hän opiskeli kirjallisuustiedettä Lausannen yliopistossa ja väitteli tohtoriksi aiheena Albert Camus'n kirjallisuus ja filosofia ja työskenteli ranskan kielen lehtorina Lausannen yliopistossa ennen alkamistaan päätoimiseksi kirjailijaksi. Hänen laaja tuotantonsa sisältää romaaneja, novelleja ja esseitä. Barilier on kääntänyt ranskaksi mm. Friedrich Dürremattin ja Heinrich Heinen, Adolf Muschgin ja Tommaso Landolfin teoksia. Hänen teoksensa ovat saaneet lukuisia palkintoja, mm. Prix Rambert (1980), Prix Alpes-Jura (1999), Prix Bibliomedia Suisse (2011). Hän on analysoinut teoksissaan Alban Bergenin sävellyskieltä ja sen ulottuvuuksia ja Bachin säveltäjänimen historiaa ja merkitystä klassisen musiikin kaanonissa ja historiassa. Hänen teoksensa Kiinalainen piano (LURRA Editions, 2020, suomennos: Kaila Holma, Piano chinois, Editions Zoe, Sveitsi, 2011) on viiltävä kuvaus kahden musiikkikriitikon taistelusta siitä, kumpi on oikeassa totuudessaan kiinalaisen pianistin pitämän konsertin laadusta. Teos pohtii, onko länsimainen klassinen musiikki ajautunut umpikujaan, jossa tarvitaan kiinalaista mestaria, jotta se saavuttaisi uuden nousunsa? Alberto Giacometti - elämä katseessa on huimaava analyysi 1900-luvun keskeisen taiteilijan, sveitsiläisen kuvanveistäjän, taidemaalarin Alberto Giacomettin (1901-66) elämästä ja luovuudesta; kuoleman rajan tulkista, jonka oma arki sisälsi tragediaa siinä määrin, että hän päätyi valitsemaan koko ihmisyyttä koskevan tietoisuutensa keskiöksi katseen. Silmien muoto, niiden katse ja katsojan oma katse silmiin olivat ydin taiteilijalle, joka maailmansotien välissä ja sotien jälkeen etsi katseen alkuperää niin afrikkalaisista naamioista, egyptiläisistä veistoksista kuin Giotton veistoksista, luoden omissa teoksissaan venytetyistä, varjomaisista, hauraista ihmishahmoista katsovan riisutun ihmisen, joka osin kuvastaa modernin ajan destruktiivista luonnetta. Barilierin tulkinta Giacomettin unenkaltaisesta ehdottomuudesta tarjoaa lukukokemuksen, joka vastaa tarpeeseen tietää, millaista on taide, jonka tekijä elää täysin selin kaikelle aineelliselle kasvavasta maailmanmaineestaan huolimatta keskittyen olennaiseen; prkimykseensä ymmärtää, miksi on katse ja katseen voima ja miksi on ihminen, vailla ihmisyyttä?)

* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.

Lisätietoja
Tuoteryhmä
TekijäÉtienne Barilier
Muut tekijätKääntänyt: Lauri Kaila Holma
Teoksen nimiAlberto Giacometti
AlkuteosAlberto Giacometti - La vie dans le regard
AvainsanatAlberto Giacometti, Kuvataide, kuvanveistäjä, veistos, Étienne Barilier
☎ 040 541 9287 (arkisin klo 8-15)
Copyright © Finlandia Kirja