Juho Kuorikoski : Matopelin perilliset
Miten Suomesta tuli merkittävä mobiilipelien kehityskeskus.
Matopelin perilliset on suomalaisten mobiilipelien pikkujättiläinen, tiivis läpileikkaus alan kehityksestä ja käänteistä. Se kuvaa, miten pelisuunnittelu on vuosikymmenten varrella muuttunut, kun teknologia, jakeluverkostot sekä yleisömäärät ovat kasvaneet.
Taneli Armanton luoma Matopeli oli ilmestyessään vuonna 1996 eräs maailman ensimmäisistä kännykkäpeleistä. Nokian matkapuhelimien käyttöjärjestelmän mukana toimitettu peli villitsi yleisön, ja siitä järjestettiin muun muassa MM-kisoja. Matopelin menestys auttoi alkuun ensimmäiset suomalaiset mobiilipelistudiot, ja menestys alan maailmanmarkkinoilla on ollut huima.
Matkapuhelinmarkkinoita dominoineen Nokian jälkeen seurasi suomalaisten mobiilipelien maailmanvalloitus tunnetuimpina niminään Rovion Angry Birds sekä Supercellin pelit. Näiden jättimenestysten rinnalle nousi nopeasti muitakin peliyhtiöitä, kuten Small Giant Games ja Seriously.
Kirja kertoo millä eväin maailmanlaajuisessa pelibisneksessä on pärjätty, mitä tapahtuu nyt ja mitä on luvassa tulevaisuudessa.
Juho Kuorikoski on Kaustisella asuva tietokirjailija, pelisuunnittelija ja Pelit-lehden pitkäaikainen avustaja. Kuorikoski työskentelee Centria Ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana. Hän on kirjoittanut useita tietokonepelejä ja suomalaista pelialan historiaa käsitteleviä kirjoja, mm. Sinivalkoinen pelikirja, Suuret seikkailupelit, Commodore 64 - Tasavallan tietokone sekä X-COM-tietokonepelien klassikot.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Juho Kuorikoski |
Muut tekijät | Kannen suunnittelu tai taide: Jatta Hirvisaari |
Teoksen nimi | Matopelin perilliset |
Avainsanat | Suomi, digitaaliset pelit, historia, mobiilipelit, peliala, peliteollisuus |