Lukiolaisten äidinkieli : suomen- ja ruotsinkielisten lukioiden opiskelijoiden tekstimaisemat ja kirjoitustaitojen arviointi
Ylioppilastutkinnon äidinkielen kokeen tuloksista on käyty laajaa ja huolestunuttakin keskustelua. Nyt julkaistava artikkelikokoelma tarjoaa aiheesta uutta tutkimustietoa, ja lukiolaisten äidinkielen taitoja tarkastellaan siinä monitieteisesti ja kielirajat ylittäen.
Vapaa-ajan kielenkäyttötilanteista artikkeleissa käsitellään puhumista, lukemista ja kirjoittamista. Tällöin liikutaan usein perinteisten taitojen ja uusmedian mahdollistamien viestintätaitojen raja-alueilla, ja esiin nousee mm. sukupuolten välisiä eroja. Suomen- ja ruotsinkieliset nuoret konkretisoivat teksteissään eri kielikulttuurien tekstikäytänteitä. Kirjoitustaidoissa on kysymys monentyyppisistä kielenkäytön valmiuksista, kuten dialogisuuden hallinnasta. Kirjoittamisessa tarvitaan omaan kokemukseen yhdistyvää tietoa, kokemusta erilaisista teksteistä ja niiden ilmaisutavoista sekä harjaantumista kirjoittamiseen.
Teoksessa käsitellään myös äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelutapoja ja otetaan kantaa lukioiden oletettuihin eroihin. Artikkelit on kirjoitettu Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen yhteisen monitieteisen tutkimushankkeen tuloksena.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Muut tekijät | Anneli Kauppinen & Riitta Juvonenym. |
Muut tekijät | Toimittanut: Anneli Kauppinen, Hanna Lehti-Eklund, Henna Makkonen-Craig ja Riikka Juvonen |
Teoksen nimi | Lukiolaisten äidinkieli |
Kieli | suomi |
Verokanta | - |
Sijainti | Orimattila |
Avainsanat | suomen kieli, kirjoittaminen, arviointi, asenteet, ruotsin kieli, oppiminen, kielenkäyttö, osaaminen, lukeminen, lukutaito, äidinkieli, oppimistulokset, tekstianalyysi, kirjoitustaito, ylioppilaskirjoitukset, lukiolaiset, tekstitaito |