Paula Paloranta : Markkinointioikeus käytännössä
Ilman markkinointia ei ole bisnestä. Kuluttajille suunnattua markkinointia, B-to-B -markkinointia, tuotesijoittelua, tietosuojaa ja sananvapautta markkinoinnissa sekä mainonnan eettisyyttä on ohjattu lainsäännöksillä, jotka on hyvä tuntea. Teoksessa käydään läpi markkinointijuridiikan perussäännökset käytännön esimerkein. Kirjassa on myös runsaasti tuoreita oikeustapauksia, jotka valaisevat, miten säännöksiä käytännössä sovelletaan.
"Markkinointiin ja erityisesti mainontaan liittyvät periaatteet ovat jääneet viime aikoina tarpeettoman vähälle huomiolle. Varsinkin sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa on jäänyt immateriaalioikeuksien tarkastelun varjoon. Paula Palorannnan markkinoinnin oikeussääntöjä käsittelevä teos täyttää aukon tarpeellisella tavalla.
Teos on hyvin viimeistelty; kieliasu on tarkkaa ja rönsyilemätöntä. Kuvaesimerkit ovat erinomaisia varsinkin, kun niitä ei muuten ole ollut helposti saatavilla. Erityismaininnan ansaitsevat kuvaesimerkit väkivallalla herkuttelua ja seksualisoituja tilanteita koskevista Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) kannanotoista. MEN piti näitä hyvän tavan vastaisina.
Muutkin kuvaesimerkit markkinaoikeudesta/markkinatuomioistuimesta kertovat paljon enemmän kuin testitiivistelmät, vaikka nekin on osattu tiivistää olennaiseen.
Teoksen etuna on sen teemasta johtuva ongelmakeskeinen rajaaminen, mikä on helpottanut ja havainnollistanut aineistoa ja koneiston kuvaamista. Kirjassa tarkastellaan hyvin monenlaisia erilaisia oikeussääntöjä myös monia immateriaalioikeuksiakin...
...Kirja soveltuu erittäin hyvin opetuskäyttöön varsinkin käytännön tapausten esittelyn takia. Tutkimuksellekin teoksella on merkitystä."
- Rainer Oesch, IPR-info-lehti 5/2008
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Paula Paloranta |
Teoksen nimi | Markkinointioikeus käytännössä |
Kieli | suomi |
Verokanta | - |
Sijainti | Orimattila |