Rauno Lahtinen : Saippuaa! : puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa
Vanhin säilynyt saippuaresepti on ajoitettu noin vuoteen 2800 eaa. Suomessa puhtaudesta ja kauneudesta tuli kuitenkin muoti-ilmiö vasta 192030-luvulla, jolloin nykyäänkin tutut tuotemerkit Lux, Sunlight, Nivea ja Pepsodent rantautuivat suomalaisten arkeen. Kotimaiset valmistajat lähtivät vastaiskuun näyttävillä mainoskampanjoilla, joihin otettiin avuksi niin missit kuin kaukomaiden eksotiikkakin. Nykyään voisi olla vaikea saada vaikkapa Katri Vala mainostamaan Palmu-saippuaa tai Olavi Paavolainen puhumaan Havin partavaahdon puolesta!
Saippuaa! vie mainosten kiehtovan maailman kautta suomalaiseen kulttuurihistoriaan. Kirjassa on mukana satakunta nostalgista mainosta. Ne nostattavat hymyn huulille ja toisaalta näyttävät myös meidän aikamme kiehtovassa valossa. Meille tuttuakin tutummat saippua- ja pesuainemainokset ovat velkaa menneisyydelle.
FT Rauno Lahtinen (s. 1968) on kulttuurihistorioitsija, joka on tutkinut muun muassa 1900-luvun alun kaupunkikulttuuria ja ympäristöhistoriaa.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Rauno Lahtinen |
Teoksen nimi | Saippuaa! : puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa |
Avainsanat | historia, mainonta, kulttuurihistoria, mainokset, kauneudenhoito, kosmeettiset tuotteet, puhtaus, henkilökohtainen hygienia, hygienia, pesuaineet, saippua, kulturhistoria, skönhetsvård, personlig hygien, hygien, kosmetiska produkter, reklam (marknadsföring), reklamer, tvättmedel, renlighet, tvål |