Rauno Lahtinen : Saippuaa! : puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa

10,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-SAIP-EC1520
Katso kaikki vaihtoehdot

Vanhin säilynyt saippuaresepti on ajoitettu noin vuoteen 2800 eaa. Suomessa puhtaudesta ja kauneudesta tuli kuitenkin muoti-ilmiö vasta 1920–30-luvulla, jolloin nykyäänkin tutut tuotemerkit Lux, Sunlight, Nivea ja Pepsodent rantautuivat suomalaisten arkeen. Kotimaiset valmistajat lähtivät vastaiskuun näyttävillä mainoskampanjoilla, joihin otettiin avuksi niin missit kuin kaukomaiden eksotiikkakin. Nykyään voisi olla vaikea saada vaikkapa Katri Vala mainostamaan Palmu-saippuaa tai Olavi Paavolainen puhumaan Havin partavaahdon puolesta!

Saippuaa! vie mainosten kiehtovan maailman kautta suomalaiseen kulttuurihistoriaan. Kirjassa on mukana satakunta nostalgista mainosta. Ne nostattavat hymyn huulille – ja toisaalta näyttävät myös meidän aikamme kiehtovassa valossa. Meille tuttuakin tutummat saippua- ja pesuainemainokset ovat velkaa menneisyydelle.

FT Rauno Lahtinen (s. 1968) on kulttuurihistorioitsija, joka on tutkinut muun muassa 1900-luvun alun kaupunkikulttuuria ja ympäristöhistoriaa.

* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.

Lisätietoja
Tuoteryhmä
TekijäRauno Lahtinen
Teoksen nimiSaippuaa! : puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa
Avainsanathistoria, mainonta, kulttuurihistoria, mainokset, kauneudenhoito, kosmeettiset tuotteet, puhtaus, henkilökohtainen hygienia, hygienia, pesuaineet, saippua, kulturhistoria, skönhetsvård, personlig hygien, hygien, kosmetiska produkter, reklam (marknadsföring), reklamer, tvättmedel, renlighet, tvål
☎ 040 541 9287 (arkisin klo 8-15)
Copyright © Finlandia Kirja